Att använda Wikipedia

Att arbeta med elever i Wikipedia är något jag funderat på. Idag fick jag lyssnar vi på Ylva Pettersson på SETT-mässan. Hon har arbetat med Wikipedia genom att låta sina elever skriva och publicera artiklar på Wikipedia. Nu vill jag vara hem och testa. Jag vill testa hur man gör wikibooks och hur man redigerar sidor med elever.

Jag har en son som är mycket intresserad av bakning och det ska bli en av kvällens små digitalauppgifter – att göra en kokbok/receptbok i wikipedia.

Intressant förresten att Löfstad slott var det som vi argumenterat mest om i artiklarna. Om det heter ”Löfstads slott” eller ”Löfstad slott”.

Vi har också pratat mycket om att göra en MOOC i digital kompentens. Nu går det att göra kurser i Wikipedia. Då blir får man hjälp med plattformen mm. Det ska jag försöka mig på! wiki

Kommentera

