ett forum som förvånar

Jag har tittat lite på Ask.fm idag. Vill försöka förstå forumet. Det verkar gå ut på att jag ska skriva en fråga till någon som jag väljer, men jag ska helst vara anonym. Enligt ungdomarna i min närhet anses sidan som värsta mobbingsiten. Det bekräftas i dagens expressen. Det är till och med så att sidan kopplas ihop med flera självmord. Låter som en sida man helst vill att ungdomarna ska undvika… Jag tycker det är viktigt att kasta sig ut och testa sidan innan jag ratar den. Så upp till bevis Ask.fm!

Att skriva frågor anonymt, att inte skriva ut vem man är och att ställa personliga, intima frågor verkar vara syftet med sidan. Jag försöker leta och lista ut vem som ligger bakom sidan, hittar inte någon. Har heller inte förstått att det kan vara så intressant att ställa frågorna.
-Vem ligger bakom sidan?
-Vad är det tänkt att man ska använda sidan till?
-Kan man använda sidan i undervisningen?
askfm

One thought on “ett forum som förvånar

  1. du kan använda sidan som ett exempel på nätmobbning som är olagligt. ta i det sammanhanget också upp Instagram-målen som varit det sista året. bra underlag för nätetik.

Kommentera

